Strax innan jul blev jag auskulterad på en av mina föreläsningar. Föreläsningen handlade om Flash (ett datorprogram för att ta fram web-animationer). Mitt upplägg var så att jag dels utgick från en Keynote-presentation (Mac-motsvarighet till Powerpoint) och dels arbetade vid en dator för att visa direkt (via projektor) hur man arbetar i programmet. Jag fick en del feedback på punkter att förbättra, och har sedan dess funderat på hur jag kan implementera dessa i min lärstil. De kommentarer jag fick var bl.a följande
Inför nästa föreläsning hade jag följande funderingar på hur man kunde komma åt de här frågorna (åtminstone delar av dem).
- Jag var dålig på att skapa interaktivitet i min föreläsning. Det blev mycket enkelriktad kommunikation.
- När jag satt vid datorn för att visa blev det lätt att jag försvann bakom datorskärmen. Detta förstärktes av att jag var tvungen att släcka ner i salen för att det skulle synas bra.
- Det blev också en effekt att jag skärmade av mig när jag satt vid datorn. Istället för att ha uppmärksamheten riktad mot studenterna blev uppmärksamheten riktad mot datorn.
Inför nästa föreläsning hade jag följande funderingar på hur man kunde komma åt de här frågorna (åtminstone delar av dem).
- Stå upp mer även när jag demonstrerade delar av programmet. Använd en pekpinne (eller liknande) och peka på duken istället för att sitta vid datorn. Då hamnar jag i samma blickfång som det jag pratar om, så det blir inte så splittrat.
- För att underlätta detta gjorde jag fler förberedda exempel, så att jag inte behövde sitta och arbeta så mycket vid datorn, utan jag kunde öppna upp filen och direkt peka på de olika delarna och prata kring dem.
- Om det finns möjlighet, använd en ståpulpet istället för att ha datorn på katedern längst fram. På så sätt blir jag mer rörlig och kan röra mig ut från datorn lättare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar