fredag 18 januari 2008

Feedback

På en av mina senaste kursutvärderingarna fick jag av ett par studenter att de velat ha mer feedback på sina uppgifter. Jag försöker alltid hitta något unikt konstruktivt till varje (större) uppgift jag rättar, men det är inte alltid så lätt. Särskilt inte när man har ont om tid och många uppgifter att rätta.

Självklart ger man alltid feedback på det som behöver kompletteras, men det blir tyvärr ibland så att ju bättre studenten är, desto mindre feedback blir det.

Därför tänkter jag till nästa kurs införa att vid varje större uppgift så ska studenten nämna 1 eller 2 specifika områden/ frågor som han eller hon vill ha feedback på. Det får inte handla om frågor i stil med "Är det här bra?" utan det ska vara målinriktat och specifikt.

Jag kan se två fördelar med detta: Dels så har jag som lärare något mer konkret att gå på (utöver då de allmänna betygskriterierna) och dels så finns det en pedagogisk poäng i att låta studenten fundera på målet och syftet med feedbacken. Det måste finnas en medvetenhet om ens arbete för att kunna specifiera något särskilt man vill ha feedback på.

Självklart återkommer jag med uppföljning kring hur detta går.


Powered by ScribeFire.

2 kommentarer:

Patrik Bernhardsson sa...

Ibland är det även svårt att ge konstruktiva kommentarer/feedback på arbeten som faktiskt bara uppfyller uppgiftskriterierna och inget mera.

Lennarth sa...

Jag tycker du har hittat en spännande idé. Att be studenten formulera frågan eller momentet som de vill ha feedback på. Kritiken blir då mer målinriktad och inte så där allmän, som du skriver, är detta bra eller ??