onsdag 19 mars 2008

Principer för e-lärande

I samband med en kurs i Multimediaproduktion fick jag anledning att leta upp riktlinjer och principer för vad man ska tänka på i utformandet av e-lärande-produkter. De är baserade på en kognitivistisk modell, och huvudprincipen är att fokusera budskapet och tänka på att vår förmåga att ta in intryck är begränsad.

De sex principerna är:
  • Multimediaprincipen
    • Att kombinera text och bild inverkar positivt på inlärande jämfört med om bara text används.
  • "Contiguity"-principen
    • Om element som hör ihop placeras nära varandra inverkar detta positivt på inlärningen. Därför ska t.ex en förklarande bildtext vara sammanlänkad med bilden, och inte ligga en liten bit därifrån.
    • Om man har en uppgift som ska utföras eller en fråga som ska besvaras på ett speciellt sätt, så ska instruktionerna befinna sig i nära anslutning till frågan eller uppgiften. De ska inte hittas på en annan sida.
  • Modalitets-principen
    • Om det som visas av visuell grafik förklaras med ljud istället för text inverkar detta positivt på inlärande.
    • En bakomliggande förklaring är att vår förmåga att ta in intryck via synen är begränsad. Om vi fördelar intrycken på flera sinnen blir det lättare för oss att hantera och bearbeta informationen.
  • Redundans-principen
    • Om samma information finns som både text och ljud (t.ex en inspelad röst) så kan detta inverka negativt på inlärandet.
    • Denna princip kan också utvidgas så att om ett komplext skeende visas grafiskt så ska ljud-berättande undvikas. Detta för att det inte ska komma in för mycket information samtidigt.
  • "Coherency"-principen
    • Om för mycket dekorativ grafik/ljud/text används kan detta inverka negativt på inlärandet.
    • Bakgrundsljud, för mycket grafisk utsmyckning eller t.ex intressanta anekdoter i text drar uppmärksamheten från det som är relevant.
    • Detta gäller även ren text. Studier har visat bl.a följande: En grupp med studenter som fick läsa en "renskalad" text utan kuriosainformation och anekdoter presterade bättre på ett orsak-verkan-prov kring ämnet än en annan grupp som fick läsa exakt samma text, men med kuriosa-information och anekdoter tillagda.
  • Personlighetsprincipen
    • Användandet av informellt språk och en "pedagogisk agent", dvs någon/ något i applikationen som fungerar som lärare, inverkar positivt på lärandet.
    • Denna agent behöver inte se realistisk ut, utan det viktiga är känslan att en person förmedlar informationen.
Eftersom jag tittar en del på vilka möljigheter till multimedia-användande webben ger så är det här viktiga principer att ha med sig i utformandet av sina föreläsningar.

2 kommentarer:

Jimmy sa...

Mycket intressant inlägg men jag har lite problem med redundans-principen. Jag har inga forskning som som stödjer mitt uttal men jag kan ha missförstått det hela.
Jag tycker att det hjälper att både höra och se för då sätter de sig bättre. Är det inte denna princip som powerpoint bygger på?

Ulf Andersson sa...

Om jag förstått principerna rätt så skiljer de på ljud+bild i allmänhet, och exakt samma text i både skriven och talad form. Det förstnämnda, t.ex att visa ett skeende grafiskt och ha en röst som beskriver vad som händer, har visat sig stödja inlärning, medans det sistnämnda verkar inverka menligt på inlärning.