Ofta när vi lägger upp kurser och utbildningar så utgår vi från att det finns en naturlig progression inom ett visst ämne. För att kunna lära sig C måste vi först lära oss B och innan det A. A leder alltså till B som sen leder till C.
Tänk om det inte är så?
Är kunskap verkligen en rak linje från A till O? Eller är kunskap ett moln, ett nätverk av olika delar som hänger ihop? Det finns teorier som gärna beskriver kunskap som just ett nätverk i olika former.
Låt oss säga att lära sig ett visst ämne är som att lära känna en stad. Visst kan jag beskriva vägen mellan två punkter på ett linjärt sätt, t.ex så här:
Om du börjar på kungsgatan, vid korvkiosken. Sen går du mot domkyrkan innan du vänder till vänster vid bokhandeln. Sen går du c.a 300 m. Då har du kommit fram till en park. Sväng höger där och gå 2 kvarter. Sen är du framme.
Det här var en linjär beskrivning som talar om hur man kommer från Korvkiosken på Kungsgatan till varthän man nu ska nånstans.
Men resten av staden då? Ska jag ge en lång vägbeskrivning som beskriver en promenad genom hela staden? Eller ska jag ge en massa korta vägbeskrivningar som alla börjar vid korvkiosken? Dessa vägbeskrivningar kanske överlappar varandra, och i slutändan kan personen som vill lära sig staden förhoppningsvis binda ihop dem.
En annan frågeställning som också dyker upp här: Hur vet jag att det är just vid korvkiosken som personen börjar? Personen kanske börjar någon helt annan stans. Vid centralstationen kanske, eller vid informationsskylten vid infarten till staden.
Jag tror att många ämnen är komplexa kartor snarare än linjära progressioner. De hänger ihop på långt mycket komplexare sätt än t.ex en stad. Dock så är staden en bra bild för hur jag menar och ser på det. Jag ser framförallt två problem som det här synsättet medför i "traditionell" undervisning med ett mer linjärt synsätt.
För det första: Hur kan vi applicera en linjär progression på något som inte följer ett linjärt mönster?
För det andra: En linjär progression förutsätter att vi vet var startpunkten är. Problemet är att inga personer börjar på samma punkt när de börjar utforska ett nytt ämne. Kanske är det så att en person som verkar ha svårt för ett visst ämne egentligen bara börjar på en annan punkt än de vanligaste linjära beskrivningarna av ämnet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar