Det finns få verktyg som är så ofta använda, och samtidigt så fnysta åt, som Microsoft Powerpoint. Ofta förknippas det med mängder med slides med text, som mestadels fungerar som stödpunkter åt föreläsaren mer än att stryka under innehållet. Det blir lätt lite "läsa-innantill" i samband med sådana föreläsningar. Därefter frågar studenterna om powerpointen kommer att läggas ut så att de kan få tillgång till den, så de slipper ta anteckningar överhuvudtaget.
På grund av detta kan man ibland höra folk som aktivt vägrar använda Powerpoint (eller liknande verktyg) för att det ger sämre föreläsningar.
Jag skulle här vilja ifrågasätta båda dessa punkter. Jag tror att Powerpoint är ett kraftfullt verktyg när det är rätt använt. Tyvärr är det ganska sällan som föreläsare vågar utmana hur en presentation ska vara, utan man hemfaller åt hur det "alltid brukar se ut".
Innan jag fortsätter vill jag bara lyfta fram att Powerpoint inte är det enda verktyget som används för digitala slideshows, utan vi har även verktyg som Keynote (för Mac/ OsX), Prezi (Onlineverktyg) och Google Docs som kan användas för samma sak.
I början av filmen DaVinci-koden så håller Robert Langdon en föreläsning där han har ett intressant bildspel. Han har inte ett ord text på sina slides, utan bara bilder som antingen fungerar som diskussionsunderlag eller för att understryka vad han säger. Jag tycker det är ett tankeväckande och intressant sätt att använda en digital slideshow.
Nästa pusselbit i mina tankebanor är en metod som en kollega berättade om för ett tag sedan (som jag tyvärr tappat namnet på). Det handlar om att hålla korta föredrag (Fem minuter), med 20 slides, där varje slide är exakt 15 sekunder långt (det ska alltså inte klickas fram av föredragshållaren, utan varje slide skiftar automatiskt).
Det är lätt att tänka att en sådan slide blir väldigt begränsad, och att det blir svårt att få in något innehåll som publiken hinner läsa när man har den typen av upplägg.
Men, tänk om syftet inte är att publiken ska hinna läsa det. Tänk om syftet är att fånga, understryka, ge intryck, att göra en liten performance. Så, istället för att lägga in slides med text, lägg in bilder, färger, symboler. Vill man leka ännu mer med konceptet kan man göra sig själv till en del av presentationen. Tänk att ställa sig framför duken, och så dyker det upp en bild med en tankebubbla på som är riktad mot föreläsarens huvud.
Jag är övertygad om att det finns mängder med nya sätt att använda sig av Powerpoint och andra digitala presentationsverktyg. Min förhoppning nu framöver är att jag ska kunna utforska dessa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar