För ett par dagar sedan så berättade en av mina kollegor att han, när han studerade, hade som princip att alltid ställa minst en fråga till varje föreläsning. Kom han inte på något vettigt han själv undrade, så fick han hitta på något han undrade. Det krävde i sin tur att han satte in sig i materialet på ett annat sätt än han brukar göra.
Den idén tänkte jag att man kunde gå vidare med, och har nu infört i en av mina kurser att studenterna ska lämna in en fråga (enligt vissa krav. Det måste fortfarande vara en vettig fråga) efter varje föreläsning. En del av dessa kan man tänka sig att man går genom på en efterkommande handledning, men framförallt ser jag det som viktigt att närma sig materialet på ett nytt sätt, och jag tror att en sådan här uppgift kan vara ett steg åt det hållet.
Den idén tänkte jag att man kunde gå vidare med, och har nu infört i en av mina kurser att studenterna ska lämna in en fråga (enligt vissa krav. Det måste fortfarande vara en vettig fråga) efter varje föreläsning. En del av dessa kan man tänka sig att man går genom på en efterkommande handledning, men framförallt ser jag det som viktigt att närma sig materialet på ett nytt sätt, och jag tror att en sådan här uppgift kan vara ett steg åt det hållet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar