Jag jobbar som högskoleadjunkt på en lagom stor högskola i mellansverige. Under min tid som anställd här har jag ofta hamnat i diskussioner kring pedagogik och hur undervisning bör se ut för att vara så bra som möjligt. Dessa diskussioner har ofta varit intressanta och givande. Sen i höstas går jag också en kurs i högskolepedagogik, som har startat ännu mer funderingar och vakenhet kring min roll som undervisare och lärare.
Grundfrågeställningen jag brottas mycket med är min roll i sammanhanget. Tidigare hade jag utan att blinka sagt att min roll är att förstå mitt ämne och hitta sätt att förmedla denna förståelse på bästa sätt via olika pedagogiska grepp.
I takt med att min erfarenhet ökar, att jag tagit del av mer kollegors erfarenhet och jag läst mer inom området har jag fått upp ögonen för att det här inte nödvändigtvis måste vara enda vägen. Jag tror fortfarande att den s.k förmedlingspedagogiken har viktiga aspekter, men man måste inte stanna bara där.
En viktig aspekt av lärande som jag mer och mer känner av är att jag inte kan lära någon något. De kan bara lära sig själv. I det lärandet kan jag har många olika roller. Dels kan jag underlätta för studenterna att lära sig själv genom att ge bra exempel, förklaringar och modeller, men jag kan också sätta upp situationer för dem så att de kan söka sin kunskap på andra sätt själv.
Den här bloggen kommer att vara en liten processbeskrivning där jag tar upp funderingar, frågor och idéer jag har kring lärande och undervisning.
Grundfrågeställningen jag brottas mycket med är min roll i sammanhanget. Tidigare hade jag utan att blinka sagt att min roll är att förstå mitt ämne och hitta sätt att förmedla denna förståelse på bästa sätt via olika pedagogiska grepp.
I takt med att min erfarenhet ökar, att jag tagit del av mer kollegors erfarenhet och jag läst mer inom området har jag fått upp ögonen för att det här inte nödvändigtvis måste vara enda vägen. Jag tror fortfarande att den s.k förmedlingspedagogiken har viktiga aspekter, men man måste inte stanna bara där.
En viktig aspekt av lärande som jag mer och mer känner av är att jag inte kan lära någon något. De kan bara lära sig själv. I det lärandet kan jag har många olika roller. Dels kan jag underlätta för studenterna att lära sig själv genom att ge bra exempel, förklaringar och modeller, men jag kan också sätta upp situationer för dem så att de kan söka sin kunskap på andra sätt själv.
Den här bloggen kommer att vara en liten processbeskrivning där jag tar upp funderingar, frågor och idéer jag har kring lärande och undervisning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar