lördag 17 april 2010

Hur lägga upp en projekt-baserad kurs?

På mina kurser tycker jag om att ha examinationer i form av lite större slutprojekt. T.ex på en kurs om 3d-grafik så är examinationen en kort 3d-animation.
Jag har provat två typer av upplägg för den typen av kurser, inget som varit riktigt framgångsrikt. Den första är att man ger alla föreläsningar komprimerat i början av kursen, och sen släpper loss studenterna (möjligtvis med inbokade handledningstillfällen).

En liten nackdel med det är att det lätt blir väldigt tomt i schemat. Under flera veckor händer inget i kursen, och framförallt på distanskurser är detta ett problem, för det är många studenter som själv tappar farten då, vilket leder till att många inte slutför kursen.

Ett alternativ är att man sprider ut föreläsningarna över hela kursen mer. Då får man ett jämnare flöde, mer saker händer under hela kursen. Dock har vi då stött på problemet att studenterna upplever att den tid de har för själva projektet blir för kort, och att det alltid finns något i de senare föreläsningarna de hade behövt tidigare. 

Den lösning jag funderat på nu, är att dela upp föreläsningarna i Essentiella föreläsningar och Bonus-föreläsningar (i brist på bättre ord). Första delen av kursen så ger man de föreläsningar som krävs för att klara av examinationsuppgiften (åtminstone för att klara av den för ett stabilt godkänt betyg). 
Därefter, under den tid som studenterna arbetar med projektet så publicerar man mindre föreläsningar, men som innehåller intressant bonusmaterial. Detta bonusmaterial är en liten extra krydda för studenterna att ta del av som kan ge ett mervärde för projektet, samt kursen som helhet, men det är inget som behövs för att klara av projektet som sådant. 

Jag tror att man då täcker in båda sidorna. Studenterna kan börja på projektet tidigt, och får det de behöver för att klara av det, samtidigt som det hela tiden händer saker i kursen som kan ge ett mervärde.

Inga kommentarer: