söndag 13 juni 2010

Kan man få det man vill ha?

För ett tag sedan satt jag och rättade de skriftliga inlämningarna i en kurs tillsammans med en kollega. Vi hamnade då i ett litet delikat dilemma. Många av uppgifterna såg nämligen inte ut så som vi tänkt oss, utan studenterna hade missat vissa saker, fokuserade på lite fel saker osv. Frågan var då vad vi skulle kunna göra för att förhindra detta i framtiden. Problemet som jag ser det är att det ligger en liten motsättning här.

Å ena sidan vill vi att studenterna ska tänka själva och inte följa en mall slaviskt, å andra sidan har vi ofta krav på hur den skriftliga uppgiften ska se ut (mer eller mindre uttalat). Till exempel så uttryckte min kollega en viss skepticism mot att publicera t.ex vilka rubriker som ska vara med eller en exempel-uppgift, just för att vi då får in ett antal kopior.

Kanske det är så att vi måste välja här: Antingen specificerar vi väldigt tydligt, och ger ut exempel-uppgifter osv, och får exakt det vi vill ha, ELLER så ger vi inte den här tydliga kartan, utan låter istället studenten arbeta efter eget huvud och tycke.. och då kan vi inte heller vänta oss att studenterna är tankeläsare och gör så som vi tänkt oss.

1 kommentar:

Per Flensburg sa...

Jag tycker helt klart att man ska låta de studerande jobba efter eget huvud. Vårt mål är ju att få dem att tänka självständigt, inte att mer eller mindre tanklöst reproducera bfintlig kunskap. Uppgiften är att övertyga läraren om att lärandemålen är uppnådda och det kan de studerande göra på olika sätt.