onsdag 16 juni 2010

Study: Seasoned profs prepare students for advanced learning — Science Blog

Nedanstående artikel handlar om att äldre, mer erfarna (och med mer akademiska meriter) universitetslärare är bättre på att förbereda sina studenter för långsiktiga akademiska studier än vad deras yngre och mindre meriterade kollegor är. Däremot så får ofta de sistnämnda bättre utvärderingar av studenterna. En av sakerna som skiljer sägs vara att de mer seniora lärarna fokuserar mer på den grundförståelse som krävs för att klara av kommande kurser, medans den andra gruppen har en tendens att fokusera mer på vad som krävs för att klara av den här kursens examination.

De implikationer jag kan se av den här artikeln är bl.a

  • Studentutvärderingar är riskabla, och tenderar lätt att bli en populäritetstävling snarare än en utvärdering av hur bra en lärare är. Delvis beror detta på att studenterna efter en given kurs kan ha svårt att se vad som kommer längre fram, och därför inte förstår varför man tar upp vissa delar eller gör på ett visst sätt.
  • Fokus bör ligga på grundförståelse av ämnet, inte ytliga tekniker/ verktyg. Här tror jag att man som kursansvarig får vara tydlig med varför man håller kvar sig vid dessa principer snarare än effektfulla tekniker/ verktyg. Själv undervisar jag inom olika media/ datorgrafik-ämnen, och här är frestelsen att visa "det senaste fräcka" stor. 

Study: Seasoned profs prepare students for advanced learning — Science Blog: "Highly credentialed and experienced professors are better at preparing students for long-term academic success than their less-experienced counterparts, but that ability isn’t necessarily reflected in their students’ teaching evaluations. That’s according to research by a pair of economists published in this month’s Journal of Political Economy."

Inga kommentarer: